[ Leksykon ] [ JavaScript ] [ Obiekty ]
Obiekt Math()
[_] [A] [B] [C] [D] [E] [F] [G] [H] [I] [J] [K] [L] [M] [N] [O] [P] [Q] [R] [S] [T] [U] [V] [W] [X] [Y] [Z]
Właściwości obiektu Math():
Math.E - Właściwość Math() liczba Eulera i podstawa logarytmów naturalnych około 2.718
Math.LN10 - Właściwość Math() logarytm naturalny z 10; około 2.303
Math.LN2 - Właściwość Math() logarytm naturalny z 2; około 0.693
Math.LOG10E - Właściwość Math() logarytm o podstawie 10 z E; około 0.434
Math.LOG2E - Właściwość Math() logarytm o podstawie 2 z E; około 1.443
Math.PI - Właściwość Math() stosunek obwodu koła do jego średnicy; około 3.14159
Math.SQRT1_2 - Właściwość Math() pierwiastek kwadratowy z ½; około 0.707
Math.SQRT2 - Właściwość Math() pierwiastek kwadratowy z 2; około 1.4142
Metody obiektu Math():
Math.abs() - Metoda Math() zwraca wartość bezwzględną liczby
Math.acos() - Metoda Math() zwraca odwrotny cosinus liczby w radianach
Math.acosh() - Metoda Math() zwraca cosinus hiperboliczny z liczby
Math.asin() - Metoda Math() zwraca odwrotny sinus w radianach liczby
Math.asinh() - Metoda Math() zwraca sinus hiperboliczny liczby
Math.atan() - Metoda Math() zwraca odwrotną tangens w radianach liczby
Math.atan2() - Metoda Math() zwraca tangens ilorazu argumentów, zwraca kąt w płaszczyźnie w radianach
Math.atanh() - Metoda Math() zwraca odwrotny tangens hiperboliczny liczby
Math.cbrt() - Metoda Math() zwraca pierwiastek sześcienny z liczby
Math.ceil() - Metoda Math() zwraca najmniejszą liczbę całkowitą większą lub równą liczby, zaokrągla w górę
Math.clz32() - Metoda Math() zwraca liczbę początkowych bitów zerowych 32-bitowej liczby całkowitej liczby
Math.cos() - Metoda Math() zwraca cosinus liczby w radianach
Math.cosh() - Metoda Math() zwraca cosinus hiperboliczny z liczby
Math.exp() - Metoda Math() zwraca Math.E podniesione do potęgi liczby, Eulera podstawa logarytmu naturalnego
Math.expm1() - Metoda Math() zwraca Math.E podniesione do potęgi liczby, odjęte przez 1
Math.floor() - Metoda Math() zwraca największą liczbę całkowitą mniejszą lub równą parametru
Math.fround() - Metoda Math() zwraca najbliższą 32-bitową reprezentację liczby zmiennoprzecinkowej o pojedynczej precyzji
Math.hypot() - Metoda Math() zwraca pierwiastek kwadratowy z sumy kwadratów swoich argumentów
Math.imul() - Metoda Math() zwraca wynik mnożenia 32-bitowych dwóch liczb całkowitych
Math.log() - Metoda Math() zwraca logarytm naturalny zwraca Log Math.E x = y, Math.E y = x, z parametru
Math.log10() - Metoda Math() zwraca logarytm o podstawie 10, Log 10 x = y. 10 y = x, z parametru
Math.log1p() - Metoda Math() zwraca logarytm naturalny zwraca log1p Math.E (1+x) = y. Math.E y = 1+x z parametru
Math.log2() - Metoda Math() zwraca logarytm Log 2 x = y. 2 y = x. o podstawie 2 z parametru
Math.max() - Metoda Math() zwraca największą z zera lub więcej liczb
Math.min() - Metoda Math() zwraca najmniejszą z zera lub więcej liczb
Math.pow() - Metoda Math() zwraca podstawę parametru do potęgi wykładniczej
Math.random() - Metoda Math() zwraca liczbę pseudolosową z zakresu od 0 do 1
Math.round() - Metoda Math() zwraca wartość liczby parametru zaokrągloną do najbliższej liczby całkowitej
Math.sign() - Metoda Math() zwraca znak parametru, wskazując, czy parametru jest dodatnia, ujemna czy zero
Math.sin() - Metoda Math() zwraca sinus parametru
Math.sinh() - Metoda Math() zwraca sinus hiperboliczny z parametru
Math.sqrt() - Metoda Math() zwraca dodatni pierwiastek kwadratowy z parametru
Math.tan() - Metoda Math() zwraca tangens z parametru
Math.tanh() - Metoda Math() zwraca tangens hiperboliczny z parametru
Math.trunc() - Metoda Math() zwraca część całkowitą liczby parametru, usuwając cyfry ułamkowe
Przykłady:
function radiany(stopnie) {
return stopnie * (Math.PI / 180);
}
function stopnie(radiany) {
return radiany / (Math.PI / 180);
}
console.log(radiany(45)); // 0.7853981633974483
console.log(stopnie(0.7853981633974483)); // 45
// Zwracanie losowej liczby całkowitej między dwiema liczbami
function losowa(min, max) {
const num = Math.floor(Math.random() * (max - min + 1)) + min;
return num;
}
console.log(losowa(1, 100));
Opis:
Obiekt Math() zawiera statyczne właściwości i metody dla stałych i funkcji matematycznych. Math współpracuje z Number typem. Nie działa z BigInt. Math nie jest konstruktorem. Nie można go używać z new operatorem ani wywoływać Atomics obiektu jako funkcji. Wszystkie właściwości i metody Math są statyczne. Math funkcji mogą dawać różne wyniki. Nawet ten sam silnik JavaScript w innym systemie operacyjnym lub architekturze może dać różne wyniki. Konwersja między stopniami i radianami. Funkcje trygonometryczne sin(), cos(), tan()... i asin() oczekują i zwracają kąty w radianach .acos() atan() atan2().
Obliczanie wysokości trójkąta równobocznego. Jeśli chcemy obliczyć wysokość trójkąta równobocznego, a wiemy, że jego bok ma długość 40, możemy skorzystać ze wzorów. Używamy funkcji radiany() do konwersji 60 stopni na radiany, zgodnie z oczekiwaniem Math.tan() wartości wejściowej w radianach.
function radiany(stopnie) {
return stopnie * (Math.PI / 180);
}
console.log(20 * Math.tan(radiany(60))); // 34.641016151377535
Zobacz też:
Linki: